Od útlého věku je důležité rozvíjet obratnost a ohebnost prstů. Jemná motorika je základem celkového vývoje – jak fyzického, tak duševního. Pojďme společně prozkoumat rysy raného vývoje u dětí. Naučíme se také cvičení, která jsou vhodná pro předškolní věk.

PROČ POTŘEBUJEME ROZVÍJET MOTORICKÉ DOVEDNOSTI?

Ovládání prstů se používá téměř při každé výzkumné nebo pracovní činnosti. Bez schopnosti pečlivě zvážit a provést každý pohyb není možné zvládnout dovednosti, jako je psaní, kreslení, psaní na klávesnici, hra na hudební nástroj atd. Dokonce i jednoduché každodenní úkoly, jako je zavazování tkaniček nebo rozvazování uzlů, vyžadují vysokou úroveň jemné motoriky rukou. Proto je rozvoji jemné motoriky věnována pozornost již od nejranějších let dítěte.

Vědci prokázali souvislost mezi schopností koordinace prstů a intelektuálním rozvojem. Trénink ohebnosti a obratnosti rukou klade důraz i na ty oblasti mozkové kůry, které jsou zodpovědné za paměť, pozornost, řeč a vizuální vnímání informací. Zlepšení přesnosti a síly tlaku prstů(koordinace) má proto přímý vliv na rozvoj nebo zlepšení ostatních schopností dítěte. Mnoho her ve školce i doma je zaměřeno na rozvoj těch dovedností, které děti “dostanou” v první třídě, a trénink obratnosti rukou není výjimkou . Stává se základem pro učení psaní a další utváření krásného rukopisu. Proto rozvoj jemné motoriky u malých dětí vyžaduje zvláštní pozornost. Které důležité nuance by měli rodiče brát v úvahu?

ROZVOJ JEMNÉ MOTORIKY U MALÝCH DĚTÍ

Ať už se jedná o trénink jemné motoriky nebo rozvoj dalších základních dovedností, existuje řada cvičení, která jsou produktivní a zároveň stimulující. Jedná se především o cvičení s prvky hry, aby se dítě během cvičení neunavilo nebo nenudilo. V opačném případě může dojít ke ztrátě motivace. Když se dítě zabývá nějakým úkolem, rodiče by měli být přítomni vedle něj a aktivně se podílet na procesu učení. Pokud má dítě s nějakým úkolem potíže, pomozte mu a pochvalte ho, i když se mu nedaří. Trénink pak nebude vyvolávat negativní asociace – schopnost přeměnit negativní v pozitivní přináší nečekané výhody.

Doporučujeme dělat s dítětem několik krátkých cvičení během dne (místo jednoho dlouhého). Vyzkoušejte hry, které pomohou motorickým dovednostem vašeho dítěte, a střídejte je během týdne. Čím pestřejší bude zátěž, tím snadněji udržíte zájem dítěte. Klíčové jsou minuty strávené opakováním, ale vyplatí se vytrvat! Účinnost tréninku závisí na výběru vzdělávacích her a cvičení. Pojďme si společně říci, která cvičení se nejvíce doporučují pro rozvoj jemné motoriky u dětí v raném věku.

VÝUKOVÉ HRY PRO MOTORIKU RUKOU

Následující hry a cvičení zlepšují pohyblivost a ohebnost prstů, jsou vhodné i pro malé děti a přinášejí viditelné výsledky:

  • Prstové hry. Hlavní výhodou těchto cvičení je, že jsou vhodná i pro ty nejmenší. Prstové hry v kombinaci se zpěvem a recitací veselých říkanek zvednou dítěti náladu.
  • Origami. Vytváření papírových obrazců libovolného měřítka přispívá nejen k rozvoji ohebnosti, ale také k formování vytrvalosti u malých dětí. Tato cvičení jsou zpočátku náročná, ale postupně se děti zdokonalují a učí se dávat papíru nejnečekanější tvary.
  • Modelování z plastelíny nebo těsta. Tento typ tvoření podporuje rozvoj motoriky prstů a nezaměnitelným způsobem procvičuje ruce. Aby dítě dosáhlo zamýšlené postavy, musí pečlivě zvážit každý pohyb, protože příliš měkký nebo silný tlak může zanechat nežádoucí otisk.
  • Tkaničky. I pouhé zavazování tkaniček je důležitým tréninkem jemné motoriky. Můžete dítě vyzvat, aby například rozvázalo uvolněné uzlíky na tkaničkách – toto cvičení pomůže dětem naučit se lépe ovládat amplitudu pohybů prstů.
  • Dnes najdete mnoho variant těchto hraček – od “A” až po “Z”. Kromě přínosu pro rozvoj prstových dovedností se děti učí představivosti, chování “out of the box”. Dílky si uspořádávají podle svého uvážení a ze stejné sady staví různé figurky – domečky, auta, roboty atd.
  • Maľovanie. Keď dieťa kreslí ceruzkou alebo farbami, učí sa vyjadrovať svoju fantáziu a myšlienky na papier. Maľovanie zároveň koordinuje pohyb prstov, čo priaznivo vplýva na motorický vývoj. Kreslenie možno nazvať „prípravnou fázou“ na učenie sa písať.

Rozvoj jemné motoriky u předškolních dětí je přípravou na vstup do první třídy. je však třeba zlepšit dovednosti dítěte jako celku, protože ohebnost a pohyblivost prstů je pouze jednou z hlavních dovedností, které je třeba trénovat. Řekněme si něco o programech , které rozvíjejí jak motoriku, tak inteligeMaci. Když dítě kreslí tužkou nebo maluje, učí se vyjadřovat svou představivost a myšlenky na papír. Kreslení také koordinuje pohyb prstů, což má pozitivní vliv na rozvoj motoriky. Kreslení lze označit za “přípravnou fázi” pro výuku psaní. nciu předškolních dětí.

JAKÉ METODY JE NEJLEPŠÍ ZVOLIT?

Pro úspěšnou adaptaci na školu musí dítě přijít do první třídy se sebevědomím. Za tímto účelem je nutné rozvíjet jeho schopnosti ve zvýšené intenzitě. Kromě jemné motoriky je nutné trénovat logické myšlení, paměť a rozvíjet tvořivost. Technikou, která nám pomůže tyto úkoly dokonale zvládnout a zároveň naučí děti rychle mentálně počítat, je mentální aritmetika.

Jeho princip spočívá v počítání zvláštním způsobem – pomocí počítadla a jeho kuličky. Nejprve se děti naučí počítadlo používat rukama, čímž si dokonale procvičí jemnou motoriku a osvojí si princip této pomůcky. Později s ním zkoušejí provádět jednoduché matematické operace. Když jim tento způsob počítání přestane činit potíže, učí se děti představovat si “abakus” v mysli a počítat mentálně. Postupem času se dovednosti zlepšují a děti vykazují úžasné výsledky, protože výpočty zvládají dokonce rychleji než dospělý s kalkulačkou.

Klíčovým rysem mentálního počítání je současné využívání obou mozkových hemisfér: levé hemisféry, která nám umožňuje logické a analytické myšlení, a pravé hemisféry, která je zodpovědná za tvůrčí potenciál, kreativitu a představivost. Toto mnohostranné zatížení způsobuje, že lidský mozek pracuje produktivněji, což má pozitivní vliv na základní prvky inteligence:

  • rychlost reakce se zvyšuje, což dětem umožňuje rychleji reagovat a řešit úkoly,
  • Zlepšuje se soustředění, což výrazně pomáhá udržet pozornost ve třídě ve škole,
  • Mezi oběma mozkovými hemisférami se vytvářejí spojení, která umožňují efektivnější učení ve škole i doma,
  • trénuje se paměť, vnímání a zpracování informací,
  • rozvíjí logické myšlení a analytické schopnosti,
  • rozvíjí tvůrčí potenciál a tvůrčí myšlení,
  • počáteční potřeba intenzivní manuální práce zajišťuje aktivaci mozkových center.

Mentální aritmetika je vynikajícím trenažérem jemné motoriky a nástrojem, který umožňuje dětem rychle se naučit mentální aritmetiku bez použití kalkulačky. Díky výhodám této techniky je tento program jedním z nejúčinnějších programů pro rozvoj dětí předškolního a školního věku. Je to skvělý způsob přípravy na školu.Motorický a intelektuální rozvoj, který dítě díky tomuto programu získá, položí základy pro jeho další rozvoj v budoucím životě. Kognitivní dovednosti mentální aritmetiky získané v Centru intelektuálního rozvoje pomáhají člověku uspět v jakémkoli úsilí i v dospělosti.