Každý rodič se v určitém okamžiku setká s tím, že jeho dítě ztratilo chuť studovat nebo navštěvovat hodiny navíc. V takových situacích používají dospělí různé přístupy ke vzdělávání svých dětí. Někteří „zabavují“ žákovi telefon nebo televizi, jiní zakazují chodit ven a někteří rodiče nutí své děti k ještě usilovnějšímu studiu. Nestačí však jen získat od dítěte poslušnost.Musíme změnit samotnou podstatu jeho postoje k učení a dalším činnostem, které jsou užitečné pro jeho rozvoj. Jak tedy můžeme ovlivnit motivaci dítěte k nejrůznějším činnostem?

MOTIVACE A JEJÍ VLIV NA DÍTĚ

Motivace je hnací síla, která nás nutí věnovat svůj čas i zdánlivě náročným činnostem, aby dosáhl určitých cílů. Dospělí například pracují na zlepšení své finanční situace a kariérním postupu. Čím více činností uspokojuje potřeby, tím vyšší je motivace k těmto činnostem. Pokud jde o děti, funguje tento princip podobně.

Nejlépe se učí žáci, pro které je důležité dosahovat výborných výsledků. Pro tyto děti jsou známky způsobem, jak ukázat ostatním své úspěchy. Dobrý výkon je způsobem, jak si „dopřát“ pochvalu nebo uznání od ostatních.

Ne všechny děti však dosahují vysokých známek jen proto, že je dospělí chválí. Mnohým z nich rodiče za dobré výsledky ve škole slibují různé výhody. Známky jsou pro takové děti způsobem, jak si získat přízeň dospělých, aby dostaly to, co chtějí. Tento přístup ke vzdělávání má samozřejmě daleko k dokonalosti.

Učení ve škole, účast v kroužcích, pomoc doma – to vše by mělo v dítěti vzbuzovat zájem a také radost. Nejdůležitějším úkolem rodičů je proto motivovat dítě k fyzické i duševní práci.

JAK FUNGUJE MOTIVACE?

Zábava je nejoblíbenější činností dětí. Mohou to být hry, procházky s kamarády, sledování filmů. Než se dítě pustí do své oblíbené činnosti, rodiče ho často požádají, aby uklidilo pokoj nebo napsalo domácí úkol. To probouzí motivaci, protože dokud nebudou splněny požadavky dospělých, nebude možné se začít bavit. Postupem času se děti naučí, že lepší volbou je pustit se nejprve do práce a pak si dopřát vytouženou relaxaci. Existují však i jiné způsoby, jak dítě motivovat.

V dětství člověk zoufale potřebuje uznání, pochopení a ocenění. Proto se mnoho dětí snaží získat povzbuzení za své chování. Je důležité, aby sme pochválili dítě za dobré učení, za jeho nadšení pro nějakou tvůrčí činnost nebo sport. Měli byste také projevit vděčnost za pomoc při domácích pracích. To pomůže výrazně posílit dobré návyky.

Pochvala od rodičů a učitelů prospívá také sebevědomí dítěte. Začne věřit ve své vlastní síly a snaží se dosahovat stále lepších výsledků v různých činnostech. Úspěchy, kterých děti dosahují, jim umožňují odlišit se od svých vrstevníků, někdy dokonce vyniknout. Zejména v dětství a dospívání, kdy je potřeba sebevyjádření a objevování vlastní identity nejvyšší, je motivujícím faktorem také touha ukázat výsledky svého úsilí a vytrvalosti.

JAK SPRÁVNĚ MOTIVOVAT DÍTĚ?

V mnoha ohledech jsou to právě rodiče, kdo dokáže zvýšit motivaci svých dětí k učení nebo k jiným činnostem. Abyste mohli tento náročný úkol zvládnout, je důležité dodržovat při komunikaci s dětmi několik pravidel:

  • „Mohu vám nějak pomoci?“

Existuje mnoho každodenních činností, které děti samostatně zvládají jen velmi obtížně. Pokud se některým z těchto úkolů budete věnovat společně, čas vám rychleji uteče a činnost zvládnete mnohem snáze. Společnou prací s dítětem rodič zvyšuje jeho motivaci k práci.

  • „Vedeš si velmi dobře!“

Děti je třeba chválit za každý úspěch. Rodiče si často nevšimnou nebo si neuvědomují, kolik úsilí musí žáci vynaložit, aby dosáhli dobrých výsledků ve sportu, učení nebo tvůrčí činnosti. Pochvala od dospělých odměňuje úsilí dětí.

  • „Prosím, udělej si před večeří domácí úkoly.“

Někdy rodiče chtějí, aby si dítě během dne udělalo domácí úkoly, ale ony chtějí jít během dne na procházku. Proto je třeba dětem občas umožnit, aby si svůj den naplánovaly samy. Zároveň vyžadujme, aby všechny své denní aktivity zvládly včas.

  • „Dnes jsi na řadě ty.“

Je důležité uspořádat život v domácnosti tak, aby byly domácí práce spravedlivě rozděleny. Například pokud je v rodině více dětí školního věku, měli byste rozdělit denní úkoly a rozvrhnout jim vynášení odpadků nebo mytí nádobí. Předejdete tak hádkám a konfliktům kvůli domácím pracím.

  • „Vždycky trvá nějakou dobu, než se něco naučíte.“

Je důležité ukázat dítěti, že než začne hrát na kytaru, rychle číst nebo porážet soupeře ve sportu, musí uplynout určitý čas. Úspěch je otázkou vytrvalosti.

  • „Příště to určitě vyjde.“

Často se stává, že dítě vynaložilo velké úsilí, aby dosáhlo určitého výsledku, ale zůstane zklamané, když se mu to nepodaří. V takovém případě je důležité ho podpořit a říct mu, že ne všechno se podaří napoprvé. Někdy je potřeba několik pokusů, aby se to podařilo. Není možné se vzdát kvůli prvním neúspěchům. A někdy není „od věci“ vyhledat pomoc odborníků i v oblasti rozvoje intelektu. Ti znají mnoho typů motivace i účinných způsobů, které fungují pro několik věkových skupin našich dětí.

Pokud děti nemají motivaci něco dělat, protože se bojí neúspěchu, je v tomto případě důležité dítě podpořit a vysvětlit mu, že pokud vynaloží dostatečné úsilí, bude schopno dosáhnout požadovaného výsledku. Možná ne na první pokus, ale časem se mu to určitě podaří.

Podpora a porozumění – to je přesně to, co je důležité, aby dítě dostávalo od příbuzných, aby se nebálo obtíží a opět potěšilo své rodiče malými i velkými úspěchy.

Vyzkoušejte si bezplatnou ukázkovou lekci v jednom z našich center.