Kromě všeobecného vzdělání potřebuje moderní člověk rozvíjet mnoho dalších dovedností, například kreativní myšlení. Umění a kreativita, reklama a marketing vyžadují nestandardní přístup k řešení pracovních úkolů. Ani v oblasti vědy a techniky nechybí neotřelé nápady. Ty jsou hnací silou pokroku. Tohoto trendu si všímají i rodiče a často si kladou otázku: Jak rozvíjet tvůrčí potenciál svého dítěte? Pojďme se touto otázkou hlouběji zabývat v následujícím článku.

ROZVOJ TVŮRČÍHO POTENCIÁLU DÍTĚTE

Tvůrčí myšlení hraje v lidském životě obrovskou roli. Od dob, kdy člověk vynalezl kolo, až po moderní éru špičkových technologií, by všechny dnešní užitečné pomůcky nebyly možné bez inovativních nápadů vynálezců minulosti.

Práce velkých vědců, jako byli Nikola Tesla, Thomas Edison a Alexander Bell, předběhly svou dobu a posunuly lidstvo k mnoha moderním objevům. Tvůrčí myšlení není důležité jen v oblasti techniky. Tento pojem je spojován s mnoha profesemi v oblasti umění, designu, reklamy a marketingu. V pozadí všech těchto oborů je schopnost profesionálů přistupovat k řešení různých problémů netradičním způsobem.

Pokud má člověk talent pro kreativní myšlení, má větší šanci uspět v mnoha oblastech profesní činnosti. Proto není divu, že se mnoho rodičů zajímá o různé metody rozvoje tvůrčího myšlení dítěte. Vědí, že mu to může dát v životě značnou výhodu a položit základy pro jeho budoucí profesi.

Ani moderní vzdělávací systém nevěnuje rozvoji tvůrčího myšlení žáků potřebnou pozornost. Důraz se klade na logiku a na získávání znalostí v řadě exaktních a humanitních oborů. Nedostatečný počet hodin věnovaných výtvarné výchově, hudbě a choreografii v moderních školách nestačí k tomu, aby děti mohly ve větší míře rozvíjet svůj potenciál. Z tohoto důvodu mnoho rodičů přihlašuje své děti do různých center dalšího vzdělávání. Jejich hlavním cílem je rozvíjet tvůrčí přístup k řešení různých problémů.

DÍTĚ A KREATIVITA

Zájem o různé formy umění mění vědomí člověka a rozšiřuje jeho pohled na svět kolem sebe. To, čemu běžný člověk nepřikládá velký význam, může tvůrčího člověka zaujmout. Pro takové lidi se známé věci mohou stát nevyčerpatelným zdrojem inspirace.

Ať už dítě zkouší výtvarné umění v rámci tvůrčí činnosti nebo objevuje hudební talent, přispívají tyto činnosti k rozvoji nestandardního myšlení.

Užitečnou činností je například i vášeň pro různé druhy vyšívání. Při vyšívání, pletení náramků z korálků nebo šití oblečení musí dítě nejprve promyslet design budoucího výrobku. Neodmyslitelným faktorem vyšívání je kreativní myšlení dětí, které je nutí vymýšlet nové a nové možnosti.

Divadelní činnost také rozvíjí tvůrčí schopnosti. Učitelé ve školách často zapojují děti různého věku do přípravy koncertů nebo zajímavých akcí. Inscenace, tvorba scénáře, výběr kostýmů, líčení, dekorace na jevišti – všechny tyto činnosti vyžadují různé talenty. Zkuste tedy ve svém dítěti vzbudit zájem o školní aktivity.

Kreativita není ani tak dovednost, jako spíše způsob myšlení, schopnost reagovat na úkol netradičně a nacházet nečekaná řešení. Kromě tvůrčí činnosti existuje řada technik, jejichž prostřednictvím lze tuto schopnost rozvíjet.

JAK NAUČIT DÍTĚ KREATIVNĚ MYSLET?

Ideální formou rozvoje tvůrčí činnosti dětí je hra. Umožňuje “udržet” motivaci dítěte a naučit ho užitečným dovednostem. Dnes existuje obrovské množství deskových her pro celou rodinu, které rozvíjejí představivost a kreativitu účastníků.

Nejlepší jsou hry, ve kterých vedoucí musí vysvětlit hráčům každé vymyšlené slovo pomocí kreseb, slov nebo gest. Taková aktivita vám nejen umožní pobavit se ve společnosti blízkých, ale zároveň dá dětem příležitost ukázat svůj tvůrčí potenciál.

Vedle různých her jsou zde také cvičení rozvíjející kreativitu:

  • “Hra na asociace” – k provedení tohoto cvičení potřebujete dva nebo více účastníků: jeden hráč pojmenuje slovo, druhý musí pojmenovat, co s ním souvisí. Poté se hráči vymění. Tato metoda má pozitivní vliv na obrazné myšlení a představivost.
  • “Ano nebo ne” – Odpovídejte na otázky druhých lidí jednoslabičně, pouze těmito slovy, ve stanoveném čase. Toto cvičení vám umožní naučit se rychle reagovat na měnící se situace, rychle hledat cestu “ven”. Toto cvičení může být velmi zajímavé a zábavné.
  • “Mozkový útok” – toto cvičení spočívá ve vymýšlení problému, například: člověk uvízl na pustém ostrově, má jen vidličku, dalekohled a lano. Musíte vymyslet několik různých způsobů, jak se z této situace dostat. Toto cvičení nemá jen jedno správné řešení, jeho cílem je přijít na co nejvíce nápadů, zejména těch nejúčinnějších. Cvičení je lepší provádět ve skupině: účastníci tak budou mít možnost vyslechnout návrhy ostatních hráčů, pobavit se a využít je.
  • “Kreativita” – Vezměte si jakýkoli jednoduchý tvar: trojúhelník, čtverec, kosočtverec nebo kruh. Na list A4 vytiskněte nebo nakreslete několik těchto obrázků ve třech řadách. V určitém čase se pokuste co nejrychleji vytvořit vlastní kresbu na základě těchto tvarů. Nezáleží na tom, jestli nemáte výtvarné nadání, důležité je rychle přijít na několik originálních nápadů, a to i na úkor kvality.
  • “Zkratky” – Představte si libovolné slovo a představte si, že je to zkratka. Vymyslete zajímavé rozluštění, například “Krtek – krátkozraký čmáranec”.
  • “Neobvyklý přístup” – Jsme obklopeni různými objekty. Vymyslete pro ně neobvyklou aplikaci. Čím více možností, tím lépe! Je to nejen skvělý způsob, jak rozvíjet kreativitu, ale také dobrá příležitost “jak zabít nudu” při cestování nebo čekání na dopravní prostředek.

Rozvoj tvůrčího myšlení není možný bez rozšíření obzorů. K tomu dokonale přispívá četba beletrie, řešení různých hádanek a také poznávací zájem o vše nové.

TECHNIKY PRO ROZVOJ TVŮRČÍHO MYŠLENÍ

Učební osnovy v moderních školách se zaměřují na zapamatování a používání informací. Nejsou zaměřeny na rozvoj kreativity a tvůrčího myšlení. Všeobecné vzdělávání podporuje řešení problémů bez použití nestandardního přístupu. Dokonce se stává, že žák dostane horší známku za řešení matematického problému metodou, která není obsažena v učebních osnovách. Tento přístup učí děti dodržovat obecně přijaté rámce, ale neumožňuje jim objevit jejich tvůrčí potenciál a negativně ovlivňuje kvalitu vzdělávání.

Díky levé mozkové hemisféře se spouští logika a analýza, které jsou pro studenty velmi potřebné. Pravá hemisféra, která je zodpovědná za představivost, sny, smysl pro barvy a kreativitu, nemůže být ve škole stejně zatěžována. Většina vzdělávacích programů je zaměřena na formování konkrétní dovednosti. Z tohoto důvodu je nutné zvolit metodiku, která pomáhá diverzifikovat lidské dovednosti. Programem, který je pro tento účel ideální, je mentální aritmetika. Využívá metody, které umožňují nejen zapojit obě mozkové hemisféry, ale také zlepšit jejich vzájemnou interakci. Po absolvování kurzu se navíc výrazně zvýší prospěch studentů jak v humanitních, tak v exaktních vědách. Dítě nejenže začne v duchu provádět aritmetické operace, ale zlepší se i fungování mozku jako celku. Pravá hemisféra dostává zátěž, začíná fungovat stejně efektivně jako levá, a proto se zvyšuje kreativita.

Mentální aritmetika je všestranné mozkové cvičení, které poskytuje vynikající základ pro školu i dospělost. Chceme-li z výuky vytěžit maximum, je důležité vybrat si centrum dalšího vzdělávání, kde tento kurz vyučují zkušení lektoři a jedinečným způsobem. Pak budou výsledky tréninku dostatečně efektivní a získané dovednosti zůstanou po celý život. Vyzkoušejte si bezplatnou lekci v jednom z našich center.