Každý rodič se živě zajímá o život svých dětí. Zajímá ho, jak tráví čas ve škole, s kým komunikuje, s kým si rozumí a s kým ne, jakou známku dostal z testu nebo na jakém projektu pracuje. Když dospělí kladou školákovi otázky, často se jim dostane stručné a naučené odpovědi – „nic nového“, všechno je v pořádku“ nebo „dnes se nic nestalo“. Jak může rodič „mluvit“ se svým dítětem, aby pocítilo touhu podělit se o své dojmy? V tomto článku se dozvíte několik užitečných tipů, jak naučit své děti mluvit o životě ve škole.
VOLNÝ ČAS PO ŠKOLE
I ty nejaktivnější a nejpracovitější děti se unaví ze školních aktivit a komunikace se spolužáky. To je také důvod, proč po příchodu domů přejdou do režimu „nechte mě být“. Po škole si dítě potřebuje odpočinout, v klidu poobědvat nebo si odpočinout před zahájením dalších nadcházejících aktivit. Pokud zjistíte, že žák nemá náladu podrobně popisovat své školní zážitky, měli byste se spokojit s krátkými odpověďmi a další kladení otázek odložit na vhodnější dobu.
ZVOLTE VHODNOU DOBU K ROZHOVORU
Rodiče pravděpodobně zjistili, že existuje „správný“ a „špatný“ čas pro komunikaci s dítětem. Která to však je a je vždy stejná? Některé děti mají větší sklon sdílet s rodiči podrobnosti ze školního života při běžném rozhovoru, na procházce nebo při společné hře. Jiné si chtějí povídat u večeře v uvolněné rodinné atmosféře nebo hned po příchodu ze školy. Výběrem vhodného času pro komunikaci rodiče navážou plodnější kontakt. Pokud se například se svým dítětem zapojí do online komunikace v angličtině. Dítě bude mít pocit, že rodič je na stejné anglické vlně, a rodiče se nakonec naučí více. Kromě toho se dítě zcela osvobodí od nahromaděných myšlenek a pocitů.
KLÁST SPRÁVNÉ OTÁZKY
Obvykle se dítěte ptáme: „Jak se ti daří ve škole?“ Ale jak často se nám v tomto případě dostane podrobné odpovědi?
Problém v tomto případě může spočívat v samotné otázce. Je třeba položit otázku trochu jinak – „Co nového ses dnes naučil?“, „Co se ti dnes stalo vtipného?“, „Co ti dělalo problémy v testu z matematiky?“.
NĚKDY STAČÍ, KDYŽ VÁM DÍTĚ NASLOUCHÁ
Jakmile se vytvoří společný vztah s rodiči, dítě si vytvoří návyky a začne aktivně popisovat události svého školního života. Skutečnost, že žák o svých problémech mluví, nemusí vždy znamenat, že je nutný zásah rodičů. Často se dítě chce jen podělit o emoce, které v něm bouří s velkou intenzitou, mluvit o svých obavách z hádky se spolužákem nebo o nespokojenosti se známkou, kterou dostalo. Proto není nutné účastnit se žádné konfliktní situace, ve které se žák ocitne. Konverzace může být často výrazem našeho boje o nalezení sebe sama.
ZAJÍMAT SE O ŽIVOT SVÉHO DÍTĚTE
Děti dokonale cítí, jak moc se rodiče zajímají o jejich školní život. A dokonce cítí, v jakém ohledu – známky, učitelé, spolužáci. Věcně nebo emocionálně. Pokud se budeme zajímat pouze o studijní úspěchy, dítě se časem přestane dělit o vše ostatní. Proto při otázce, jaký měl den ve škole, projevujte zájem o všechny aspekty, pokládejte své otázky nestandardním způsobem, udržujte jeho pozornost ve střehu. Pak se vám pravděpodobně podaří ponořit se do života moderního dítěte. Pokud vaše dítě pochopí, že vás nezajímá jen to, zda je připraveno do školy, máte vyhráno! Právě jste získali 100 % pozornosti a důvěryhodnosti svého dítěte. Vyskoušejte bezplatnou lekci kurzů AMAkids a vyberte si jedno z našich center.