Obsah:
- MENTÁLNÍ ARITMETIKA – CO TO JE?
- V JAKÉM VĚKU JE NEJLEPŠÍ SE TUTO METODU NAUČIT?
- MENTÁLNÍ MATEMATIKA NEBO ARITMETIKA – CO JE SPRÁVNĚ?
- KLADY A ZÁPORY MENTÁLNÍ ARITMETIKY
- VÝHODY MENTÁLNÍ ARITMETIKY
- MÍNUSY MENTÁLNÍ ARITMETIKY
- MENTÁLNÍ ARITMETIKA DOMA – VÝHODY A NEVÝHODY
Existuje mnoho užitečných a neobvyklých metod pro rozvoj inteligence dětí, které jsou vhodné jak pro předškoláky, tak pro školáky. Pro rodiče je stále zajímavější program AMAkids MENTÁLNÍ ARITMETIKA. Někteří o něm již slyšeli a někteří se s touto metodikou seznamují poprvé. Co je to za metodiku a jak se liší od běžné matematiky? Na to vám odpovíme v tomto článku nebo se můžete podívat na naše webové stránky tu.
MENTÁLNÍ ARITMETIKA – CO TO JE?
Dospělí, kteří chtějí, aby se jejich děti věnovaly zajímavým a zároveň užitečným činnostem, se nejčastěji zajímají o mentální počítání. Proto se setkávají s tímto neobvyklým programem. „Co je to mentální počítání?“ – odpovídáme na tuto otázku rodičům, kteří se s tímto pojmem setkávají poprvé.
Mentální aritmetika je metoda rozvoje inteligence dětí a dospívajících, která jim mimo jiné umožňuje rychle se naučit počítat bez kalkulačky. Tento program je však zaměřen především na rozvoj myšlení, rychlosti vnímání a zpracování informací, logických a tvůrčích schopností. Vychází ze znalostí práce se starověkými asijskými počítadly a učení této techniky lze rozdělit do dvou hlavních etap:
- pro začátečníky je třeba pracovat s abakusem, aby se zlepšili. Nejprve se děti musí naučit sčítat a odčítat pomocí počítadla a poté tyto dovednosti zdokonalovat. Teprve když dítě dokáže počítat bez přemýšlení, bude možné přejít do další fáze.
- Přechod na mentální aritmetiku. Lekce se nyní zaměřují na výuku počítání na imaginárním počítadle. K tomu je třeba si zvyknout představit si počítadlo ve své fantazii a naučit se s ním počítat. Tato fáze může zabrat hodně času, ale výsledky stojí za námahu.
Na konci tohoto kurzu si děti osvojí dovednosti, které jim umožní provádět mentální výpočty vysokou rychlostí a bez větší námahy. Délka výuky této techniky do značné míry závisí na věku dítěte. V jakém věku tedy můžete děti naučit rychle počítat?
V JAKÉM VĚKU JE NEJLEPŠÍ SE TÉTO METODĚ VĚNOVAT?
Názory na to, kdy je nejlepší začít s výukou, se různí: někteří si myslí, že je dobré začít s mentálním počítáním ještě před nástupem do školy, a někteří dávají přednost odkladu výuky až do nástupu dítěte do prvního ročníku. Pro správné rozhodnutí je třeba pochopit hlavní nuance ve vývoji inteligence v raném věku.
Schopnost provádět aritmetické operace zahrnuje používání logických inteligenčních funkcí. Dětská logika se však obvykle formuje přibližně od 5 let věku. Proto učitelé a psychologové nedoporučují začínat s výukou do 5 let věku dítěte.
Dalším důležitým faktorem ovlivňujícím účinnost školení jsou počáteční dovednosti studenta. Aby byla výuka produktivní, musí dítě již umět počítat od jedné do deseti a naopak, znát čísla a stejně tak je důležité umět je spojit s množstvím. Lekce mentální aritmetiky jsou proto vhodné pro děti, které tyto dovednosti mají a již dosáhly věku pěti let. Předpokládá se, že hodiny budou užitečné zejména pro děti ve věku od 5 do 16 let, ale v dalších článcích se budeme zabývat také přínosem mentální aritmetiky pro dospělé a seniory.
MENTÁLNÍ MATEMATIKA NEBO ARITMETIKA – CO JE SPRÁVNĚ?
Aritmetika – jedná se o jednoduché aritmetické operace: sčítání, odčítání, násobení a dělení. Žáci tyto jednoduché operace provádějí na abaku. V angličtině se tato technika nazývá Mental Math. Pokud tedy řeknete „mental math“, nebudete se mýlit a budete mít pravdu. Koneckonců aritmetika je součástí obecného chápání matematiky, které zahrnuje i další pojmy. Nyní můžeme přejít ke specifikům výukových lekcí mentální aritmetiky. Je třeba pečlivě zhodnotit všechna pro a proti této techniky, zvážit její výhody a nevýhody.
VÝHODY A NEVÝHODY MENTÁLNÍHO POČÍTÁNÍ
Jako každý rozvojový program má své silné a slabé stránky. Je důležité, aby rodiče předem zvážili výhody a nevýhody této techniky, než se ji jejich dítě začne učit.
VÝHODY MENTÁLNÍ ARITMETIKY
Při mentální aritmetice člověk používá obě mozkové hemisféry současně: levou, která je zodpovědná za logiku včetně schopnosti pracovat s čísly, a pravou, která mu umožňuje například snít. To nám umožňuje rozvíjet různé intelektuální schopnosti:
- Schopnost rychlého myšlení. Rodiče tuto schopnost považují za velkou výhodu, ale ve skutečnosti je to jen jeden z mnoha bonusů rychlé práce s počítačem.
- Paměť a pozornost. Současné zatížení obou mozkových hemisfér zlepšuje tyto schopnosti nezbytné pro úspěšné učení. Při mentálním počítání jsou děti nuceny udržet koncentraci a udržet v paměti několik čísel najednou, což rovněž přispívá k rozvoji těchto intelektuálních funkcí.
- Logika a myšlení. Mentální počítání, stejně jako provádění běžných cvičení z matematiky, zlepšuje logické myšlení, které usnadňuje řešení příkladů a problémů.
- Analytické a strategické dovednosti. Spolu s logickými schopnostmi se rozvíjí také schopnost analyzovat předměty a situace, plánovat další kroky s cílem dosáhnout co nejlepších výsledků v jakékoli činnosti.
- Tvůrčí schopnosti a kreativní myšlení. Mentální počítání rozvíjí také pravou hemisféru, která je zodpovědná za představivost a kreativitu, díky čemuž se tyto schopnosti zlepšují i při provádění aritmetických operací.
Mentální aritmetika je pro děti velmi užitečná, protože se podílí i na vytváření nových nervových spojení, což umožňuje uplatnit logické i kreativní možnosti při řešení jakýchkoli problémů. Zvýšení intelektuální úrovně dítěte přispívá k tomu, že se začne ve škole učit s větší motivací, protože nyní je pro něj učení mnoha předmětů mnohem snazší.
MÍNUSY MENTÁLNÍ ARITMETIKY
Výhody této techniky jsou skutečně pozoruhodné, ale pro úplnost obrazu je třeba zhodnotit i její nevýhody:
- Výuka probíhá jinak než v moderních školách. Srovnávat školní výuku matematiky s mentální aritmetikou je nesprávné, protože každý z těchto programů má své vlastní zaměření. Matematika učí dítě používat vzorce a věty a mentální aritmetika – rychle počítat v mysli. Obě dovednosti budou pro dítě užitečné.
- Účinnost techniky závisí na motivaci. Aby dítě dosáhlo viditelných výsledků učení, musí projevit ochotu se zapojit. Pokud nemá o učení zájem, výuka pravděpodobně nebude produktivní. To znamená, že taková výuka nepřinese výrazné zlepšení dovedností. Proto je důležité používat při učení hry a motivační prvky, aby výuka byla zábavná.
- Žák může dělat chyby, pokud při výpočtech spěchá. Zvládnutí rychlého mentálního počítání je dlouhý a složitý proces a musí se provádět správně. Pokud se při výuce zohlední všechna potřebná doporučení, dítě se bude moci naučit počítat rychle a bez chyb.
- Dětem uškodí, pokud se do nich příliš zapojí. Přílišný stres může dítě zahltit a způsobit, že ztratí motivaci k učení. A v tomto případě nejde jen o provádění mentálních početních cvičení, ale i o jakékoli jiné činnosti. Každá učební aktivita musí být přizpůsobena potřebám a schopnostem dětí. Jen tak bude užitečná.
Pečlivé zvážení všech pro a proti nám s jistotou ukazuje, že tato metodika bude velmi užitečná, pokud je výuka správně strukturovaná a student má zájem. Promluvme si také o způsobech, jakými lze mentální aritmetiku studovat.
MENTÁLNÍ ARITMETIKA DOMA – KLADY A ZÁPORY
Když jsou rodiče nebo jejich děti na samém začátku s výukou metody mentálního počítání, zdá se jim, že je možné se ji naučit doma. Na internetu lze volně najít mnoho článků a videí o tom, jak tato technika funguje a co je potřeba k jejímu zvládnutí. Vstup do fáze shromažďování teoretických informací však může být obtížný.
Především není snadné spojit rozptýlená data z různých zdrojů. Proto není vždy možné vytvořit si alespoň přibližnou představu o tom, kde a jak začít školení. To platí i pro výběr cvičení, která jsou potřebná k nácviku dovedností.
Aby bylo učení mentální aritmetiky efektivní, musí se děti učit systematicky a důsledně. Pokud toto pravidlo nedodržíte, můžete nejen ztrácet čas, aniž byste dosáhli požadovaných výsledků, ale také snížit motivaci dítěte ke zvládnutí této techniky. Proto je nejlepší učit se mentální aritmetiku ve specializovaných dětských centrech, kde výuku vedou zkušení lektoři.
Centra Akademie pro rozvoj intelektu AMAkids vám pomohou zapsat vaše dítě do kurzu mentální aritmetiky a plně ho zvládnout. Výuka probíhá v malých skupinách podle osvědčené metodiky. Její účinnost je podložena mnoha nadšenými ohlasy žáků, kteří již techniku zvládli, a jejich rodičů. První pozoruhodné výsledky se objevují již po jednom měsíci výuky. A dovednosti, které si děti osvojily až do konce, jim zůstanou po celý život a mnohokrát jim pomohou uspět v jakémkoli oboru.