Mentální aritmetika je jednou z velmi starých metod rozvoje inteligence. Ve skutečnosti je stará asi pět tisíc let. Za počátek se považuje vynález počítadla suan-pan v Číně. Vývoj starověké „kalkulačky“ pokračoval po staletí. V 16. století se v Japonsku objevilo počítadlo soroban – nástroj zapsaný na seznamu světového dědictví. V japonských školách je mentální aritmetika součástí všeobecně vzdělávacích osnov. Technika byla úspěšně testována v 60 zemích. K čemu je potřeba?

INTELIGENCE A MYŠLENÍ: ROZDÍL V POJMECH

Hlavním cílem mentální aritmetiky je rozvoj intelektuálních schopností. Nejrychleji lze pozorovat rozvoj koncentrace a paměti, učení se překonávat překážky, sebereflexi a vyšší sebevědomí. Schopnost rychle počítat je další získanou, jistě užitečnou dovedností.

Je třeba rozlišovat mezi inteligencí a myšlením. Inteligenci lze chápat jako kombinaci následujících duševních vlastností:

  • rychlá orientace v nových situacích;
  • efektivní učení založené na zkušenostech;
  • schopnost činit nestandardní rozhodnutí pomocí vnímání, paměti a intuice.

Rozvoj intelektu u dětí spočívá ve formování schopnosti přizpůsobit se, učit se, chápat abstraktní pojmy, plánovat, stanovovat a dosahovat cílů. Všechny tyto vlastnosti se rozvíjejí prostřednictvím mentální aritmetiky. Je účinná zejména v předškolním a školním věku.

Myšlení je kognitivní činnost, schopnost analyzovat, syntetizovat, porovnávat, shrnovat a provádět další kognitivní operace. Intelektuál je člověk s rozvinutou myslí, takže zdokonalování intelektu je globálnější úkol.

V hodinách mentální aritmetiky děti pracují s imaginárním počítadlem, začínají vnímat matematické problémy jako obrázky a aktivně zapojují pravou mozkovou hemisféru. V průběhu cvičení se zlepšují centra zodpovědná za všechny intelektuální schopnosti a vytvářejí se nová nervová spojení, zejména mezi mozkovými hemisférami. Tato spojení jsou skutečně cenným přínosem mentálního aritmetického tréninku – nikdy zcela nezmizí a časem budou využita pro další intelektuální činnosti.

VĚDECKÉ ZÁZEMÍ

Vědci vědecky prokázali úzkou souvislost mezi synchronní prací levé a pravé mozkové hemisféry a efektivitou a rychlostí procesu učení. Vědecké studie byly provedeny na Nippon Medical School pomocí encefalografie. Charakteristika a výsledky testů byly následující:

  • studie zahrnovala děti i dospělé;
  • při poslechu hudby přístroj zobrazoval aktivitu v pravé hemisféře, při výpočtu v levé hemisféře;
  • při počítání byla aktivita pozorována současně v obou hemisférách.

Testování přispělo k závěru, že pravá hemisféra slouží lidem k rozpoznávání vzorů, obrazů, zvuků a levá je zodpovědná za logiku. Při mentálním počítání se obě mozkové hemisféry vyvíjejí synchronně.

MENTÁLNÍ ARITMETIKA – POMÁHÁ, NEBO ŠKODÍ? KOMU MÁME VĚŘIT?

O prospěšnosti mentálního počítání nelze pochybovat, protože pozitivní vliv tohoto programu na rozvoj obou mozkových hemisfér i na rozvoj abstraktního logického myšlení byl prokázán vědeckým výzkumem.

Předmětný výzkum byl proveden také na Uljanovské státní pedagogické univerzitě. Výsledky byly publikovány ve vědecko-vzdělávací publikaci „Vzdělání a věda“ v Rusku i v zahraničí. Na výzkumu se podíleli zástupci katedry biologie člověka a základů lékařských znalostí.K účasti na experimentální studii bylo přizváno 20 žáků 1. stupně základní školy a 6 studentů AMAkids Academy (Akademie pro rozvoj intelektu AMAkids) v Uljanovsku.

Výsledky studie ukázaly, že mentální aritmetika skutečně přispívá k celkovému rozvoji mozku a přímo ovlivňuje rozvoj logického myšlení. Účinnost metod AMAKids potvrzují i výsledky získané během studie.

Hlavním cílem této vědecké práce bylo zjistit:

  1. Jak mentální aritmetika vyučovaná metodou AMAKids ovlivňuje kognitivní schopnosti žáků?
  2. Liší se typy myšlení a ukazatele vývoje mozku těchto dětí od žáků ve všeobecném vzdělávání?

Jak výzkum probíhal?

Pro zjištění účinnosti mentální aritmetiky jako tréninkového programu se výzkumníci obrátili na standardní psychofyziologické metodiky. Zahrnuty byly techniky „Výběr základní charakteristiky“, „Hledání a eliminace nadbytečnosti“, stejně jako expresní diagnostika vlastností nervového systému pomocí psychomotorických ukazatelů. Porovnání výsledků výzkumu na téma asymetrie mezi mozkovými hemisférami umožnilo vyvodit řadu závěrů o klíčových parametrech.

  1. Rychlost myšlení a vytrvalost pozornosti

Studie zjistila, že rychlost myšlení žáků AMAKids výrazně převyšuje rychlost myšlení běžných školáků.Žáci (ve věku 6-8 let) dosáhli v tomto kritériu skóre 14,47 ± 9,99 (n = 17) a žáci AMAKids 34,33 ± 11,04 (n = 6).

Kromě toho byla u studentů akademie dvakrát vyšší produktivita a míra přetrvávající pozornosti.Jejich hodnota byla určena podle počtu figurek, které dítě na pokyn experimentátorů našlo.Ta závisela na počtu chyb, kterých se děti při hledání dopustily.Celkově dosáhli 6-8letí středoškoláci při řešení úlohy skóre 0,14 ± 0,06 (n = 18).U dětí z AMAKids Academy bylo skóre 0,24 ± 0,08 (n = 6).

Vědci tento rozdíl vysvětlují tím, že metoda mentálního počítání ve skutečnosti stimuluje mozek k tomu, aby stejně aktivně formoval mentální procesy v obou hemisférách, a aktivuje tak všechny smyslové vjemy.V důsledku toho se rozvíjí obrazné a abstraktní myšlení a zvyšuje se efektivita práce mezi mozkovými hemisférami.

    2. Převládající typ myšlení

Důkazem harmonického vývoje obou mozkových hemisfér je typ myšlení. Lidé abstraktně-logického typu jsou schopni operovat s teoretickými pojmy a provádět s nimi složité logické operace.Jsou schopni nacházet souvislosti mezi procesy, jevy nebo předměty ve svém okolí a také zjišťovat interakce, které se mezi nimi vyvíjejí. Podle tohoto ukazatele žáci AMAkids „převyšují“ žáky běžných škol. Přibližně 70 % dětí AMAkids a pouze 40 % žáků běžných škol má abstraktně-logický typ myšlení.

Podle výsledků studie lze konstatovat, že děti, které se učí v centrech AMAkids, mají oproti svým vrstevníkům konkurenční výhodu v učení. Mají také větší šanci uspět v životě a v dalším intelektuálním rozvoji.