O hyperaktivních dětech se říká, že sebou neustále “šijí”. Jsou neklidné, nepozorné, roztržité – a rozhodně nepatří do kategorie “poslušný chlapec” nebo “hodná holčička”. O zkratce ADHD, která znamená poruchu pozornosti s hyperaktivitou, dnes stále častěji slyšíme od předškolních a školních psychologů. Od hyperaktivních dětí je však můžeme vyžadovat více a klást jim vyšší cíle.

ADHD byla dlouho považována za negativní “odchylku” v chování, kterou lze odstranit nebo “napravit” dobrou výchovou. Dnes se lékaři domnívají, že příčinou hyperaktivity může být nejen genetika, ale také fyziologie dítěte. Program Mentální aritmetika je skvělým korelátem problémů s chováním, protože je systematický, rozvíjí koncentraci pozornosti a pomáhá dítěti soustředit se na každou činnost, kterou dělá.

Příznaky ADHD se objevují mezi druhým a třetím rokem života, ale rodiče často přivedou dítě k lékaři, až když začnou problémy s učením. Hyperaktivní dítě se obtížně soustředí a ovládá, je impulzivní, nepozorné a neklidné. Zvýšení koncentrace lze dosáhnout pomocí jakékoli technologie, která rozvíjí obrazové myšlení. Mentální aritmetika (i v online podobě) řeší problémy koordinace spojení mezi oběma mozkovými hemisférami a umožňuje řešit problémy zajímavě, rychle a s využitím veškeré kreativity.

Hyperaktivní dítě – Podle statistik trpí poruchou pozornosti s hyperaktivitou a diagnózou hyperaktivity tři až sedm procent dětí na Zemi. U chlapců je to dvakrát tolik. Zajímavé je, že chlapci jsou pilnější a často produktivnější v mentálním počítání.

Nezaměňujte však osobnost dítěte s diagnózou ADHD. Pokud se dítě při vší své emotivnosti a výbušnosti vyvíjí normálně a je plně integrované do společnosti, pak tento druh hyperaktivity není nemocí. O hyperaktivitu jde především tehdy, když dítě chce a může dělat více než dítě s průměrnou úrovní vývoje, ale často není dostatečně a správně stimulováno.

JAK LÉČIT HYPERAKTIVNÍ DÍTĚ?

  • Především s ním navažte kontakt. Při komunikaci se ujistěte, že vám skutečně rozumí: dotýkejte se ho, dívejte se mu do očí a především buďte vždy laskaví. Snažte se během rozhovoru odstranit z dohledu dítěte všechny rušivé a obtěžující elementy: ukliďte hračky, vypněte televizi. Zadejte dítěti konkrétní úkoly. Kompenzace jeho chování. To znamená, že pokud dítě rádo kreslí, vezměte ho na místo, kde může nerušeně tvořit. Pokud rádo sportuje, vezměte ho na hřiště. Fyzická aktivita je pro takové děti velmi důležitá!
  • Vytvořte soubor pravidel, která musí dítě striktně dodržovat, a to v každé situaci. Nechte ho uklidit oblečení, prostřít stůl, vyčistit si zuby. I když je hyperaktivní dítě “mimo okolní svět”, můžeme ho naučit navyknout si na řád věcí, který jste zavedli. A samozřejmě je nutný i rozvrh dne: učení, procházka, vyučování, sledování televize, spánek. Režim by neměl být narušován. Snažte se ho však nejen krotit, ale také chválit – hodně a štědře. Dítě s poruchou pozornosti potřebuje vaši lásku a pozornost.
  • Pojem disciplína představuje pro hyperaktivní děti něco, čemu se budou vždy bránit. Lekce mentální aritmetiky v centrech AMAkids se svou postoupností a výsledky umožní dítěti samostatně pocítit, že disciplína může vést k dobrým výsledkům – a to poměrně rychle. Spokojené bude jak dítě, tak rodiče. Snažte se dítě zapojit, nechte ho uvolnit jeho nevyčerpatelnou energii. Sport v podobě tréninku obou mozkových hemisfér mu poskytne příležitost vydat alespoň část energie a zvyknout si na disciplínu. Lekce mentální aritmetiky pomáhají dítěti lépe se soustředit. Je to příležitost k “odlehčení” energie nejen pro rozvoj těla, ale i mysli a sebekázně. Zároveň si takové dítě vypěstuje sebevědomí, které často trpí častým káráním.